باتری آسانسور دو دسته اصلی دارد:
- باتری آسانسور در تابلو فرمان آسانسور
- باتری آسانسور در تابلو سیستم نجات اضطراری آسانسور
برای نصب آسانسور در موتورخانه آسانسور به چه قطعاتی نیاز داریم؟
طراحی آسانسور نسبت به نقشه معماری ساختمان ،محدودیت ظرفیت آسانسور و شرایط جغرافیایی منطقه می تواند متفاوت باشد.
در اینجا فرض را بر دارا بودن موتورخانه آسانسور در بالای پشت بام گذاشته ایم.
هر آسانسور استاندارد که بصورت اتوماتیک در محل های تعریف شده در طول چاه آسانسور توقف دارد دارای قطعات زیر می باشد :
موتور آسانسور :
موتور آسانسور تامین کننده نیرو محرکه آسانسور جهت جابجا شدن کابین آسانسور در کرج می باشد .در مواقعی که برق شهر قطع شود باتری آسانسور کرج وظیفه تامین برق مصرفی موتور آسانسور را دارد.
تابلو کلید صفر و یک آسانسور :
در روی این تابلو یک کلید گذاشته شده است جهت قطع و یا وصل کردن برق سه فاز تابلو آسانسور و روی این تابلو برق کوچک کلید صفر و یک آسانسور فیوز های کندکار آسانسور و چند فیوز مینیاتوری تندکار تعبیه شده است.
سیستم UPS و یا Black out هم برای شارژ باتری آسانسور کرج از این تابلوی کوچک برق دریافت می کنند.
تابلو برق آسانسور و رابطه تابلو با باتری آسانسور کرج:
تمامی مدارهای ایمنی آسانسور و سیستم های کنترلی موتور در اینجا مدیریت می شوند و دستور حرکت کردن و یا توقف آسانسور در اینجا به درایو آسانسور منتقل می شود.
زمانی که برق شهری قطع شود در سیستم UPS برق این تابلو توسط باتری آسانسور کرج تامین می شود.
سیستم نجات اضطراری آسانسور یا باتری آسانسور کرج :
این تابلو باتری آسانسور وظیفه ی تامین برق تابلو آسانسور را زمانی که برق شهر قطع می شود صرفا جهت جابجا شدن کابین آسانسور فقط به اندازه ای که تراز طبقه بعدی برسد و مسافران به سلامت پیاده شوند دارا می باشد .
سیم های برق فشار قوی آسانسور و باتری آسانسور کرج:
در موتور خانه آسانسور سیم کشی برق فشار قوی تا تابلو صفر و یک آسانسور ،از تابلوی صفر و یک آسانسور به تابلو نجات اضطراری آسانسور ،از تابلو نجات اضطراری آسانسور به تابلو فرمان آسانسور صورت می گیرید. متراژ سیم برق فشار قوی آسانسور با توجه به فاصله لوازم آسانسور از یکدیگر متفاوت است.
سه سیم برق سه فاز بعد از خروج از تابلو صفر و یک وارد دو تابلو برق آسانسور می شود .یکی تابلوی اصلی آسانسور و یکی سیستم UPS جهت شارژ باتری آسانسور کرج.
روشنایی موتورخانه آسانسور:
در تمام نقاط موتورخانه باید نور به میزان 200 لوکس تامین باشد.
اسپیلت آسانسور :دمای کاری موتور و تابلوی آسانسور از حدود 10 درجه سانتی گراد تا حدود 34 در جه سانتی گراد می باشد.بالاتر از این دما در صورت فعال نبودن سیستم سنسور های موتور آسانسور ،موتور آسانسور می سوزد .
پایین از این دما برای موتورهای گیربکس دار روغن موتور آسانسور سیالیت لازم را از دست می دهد .