صنعت آسانسور همچنان در سراسر کشور رونق می یابد زیرا بیشتر ساختمانهای عمومی و تجاری بسیاری در حال نصب آنها هستند تا بتوانند مشتریان خود را بهتر جابجا کنند. پس از تاسیس ، فرصت برای ارائه مستمر خدمات و نگهداری از عمر ساختمان می تواند به ایجاد یک تجارت خودپایدار کمک کند. صاحب موفق یک تجارت آسانسور مشتاق خواهد بود که با استفاده از مهارت های مهندسی ، برق و تجارت پروژه ای را به عهده بگیرد.

با بازرسی مناسب و نگهداری پیشگیرانه می توان از بسیاری از خرابی تجهیزات جلوگیری کرد. تعمیر و نگهداری منظم فقط با جلوگیری از خرابی باعث افزایش بهره وری نمی شود – همچنین نشان داده شده است که مصرف انرژی را 15٪ کاهش می دهد.

زمان انتظار طولانی و خرابی مکرر ناخوشایند و نشانه ای از سایش است. گرم شدن بیش از حد ، مصرف زیاد انرژی و ضریب توان کم ممکن است مشکلات آشکاری باشد اما هزینه های پنهانی را متحمل می شود. اجرای روشهای ساده نگهداری موتور آسانسور می تواند به کاهش هزینه ها و زمان خرابی کمک کند.

برخی از رایج ترین مشکلات آسانسور  و راه حل هایی برای جلوگیری از خرابی آسانسور

مشکل: میخ های فرسوده

✓ راه حل: شیار زدن مجدد

شیارهای فرسوده سایش بیشتری روی طناب ها ایجاد می کنند ، که به نوبه خود سطح سایش در میخ ها را افزایش می دهد. این یک چرخه تخریب برای هر دو مولفه اصلی ایجاد می کند.

می توان برای جلوگیری از خرابی زودرس طناب بالابر ، میخ ها را مجدداً جایگزین یا تعویض کرد ، بنابراین حتما پروفیل های شیار را بررسی کنید تا مناسب بودن طناب ها و میله را تأیید کنید. ابزار ساده ای با استانداردهای مغناطیسی و لبه مستقیم در دسترس است تا از طریق بصری بررسی کند که شیارها به طور مساوی پوشیده شده اند یا خیر.

مشکل: قطع برق

✓ راه حل: بازرسی مادون قرمز

آسانسورها انرژی زیادی از سیستم های تجاری ساختمان تجاری می خواهند ، بنابراین به روزرسانی در ولتاژ سیستم می تواند بر عملکرد موتور تأثیر بگذارد یا حتی به سیستم آسانسور آسیب برساند. آسانسورهایی که سابقه خرابی موتور یا مشکلات کارکرد دارند باید مورد بررسی کیفیت برق قرار گیرند.

دماسنج مادون قرمز تغییرات شدید دما را اندازه گیری می کند و می تواند نقاط احتمالی قبل از ایجاد خرابی در سیستم را شناسایی کند. خطاهای متداول مانند ولتاژ بیش از حد بالا / پایین را می توان با بررسی کیفیت برق به راحتی مشاهده کرد و فیوزهایی که داغ می شوند را می توان به سرعت با تصویربرداری مادون قرمز قبل از از دست دادن یک مرحله از موتور مشاهده کرد.

مشکل: آلودگی

✓ راه حل: آنالیز روغن و روغن کاری

هنگامی که سایش رخ می دهد ، ذرات ریز فلز در روغن آزاد می شوند و می توانند عملکرد صحیح سیستم آسانسور را مختل کنند. به همین ترتیب ، روغن کاری نامناسب یا مهر و موم های فرسوده می تواند باعث آلودگی شود. آنالیز روغن را انجام دهید تا روغن را از نظر خواص مختلفی که ممکن است نشان دهنده آلودگی یا سایش داخل موتور باشد ، بررسی کنید.

 

وجود مقدار زیاد برنز در روغن جعبه دنده می تواند نشان دهنده سایش زودرس دنده تاج آسانسور دنده ای یا غلظت بالای آلومینیوم در مخزن هیدرولیک شما باشد ، می تواند نشان دهنده سایش محفظه پمپ در آسانسور هیدرولیکی باشد.

مشکل: بلبرینگ های پر سر و صدا یا عملکرد سوء بلبرینگ

✓ محلول: جاذبهای القایی

خرابی غلتک، بیش از نیمی از خرابی موتور آسانسور گوهردشت را باعث می شود. یاتاقان های پر سر و صدا اغلب به لرزش های داخل موتور نسبت داده می شوند. در حالی که درایوهای فرکانس متغیر برای کاهش مصرف انرژی موتور شما مفید هستند ، آنها جریان معمول را معرفی می کنند – یک محصول جانبی آسیب رسان که می تواند این لرزش ها را از طریق سایش تحمل زودرس ناشی از جریان ولگرد ، به سطوح خطرناک افزایش دهد.

برای رفع این چالش ، استفاده از یک جاذب القایی ، مانند CoolBLUE ، برای جذب جریان ها و محافظت از سیستم در برابر خرابی های احتمالی. علاوه بر این ، اطمینان حاصل کنید که تمام زمینه ها ایمن و متصل شده اند تا مشکلات ناشی از نویز الکتریکی موجود در زمین را کاهش دهید که ممکن است از سیستم خارج شود و یا باعث شمارش نادرست در سیستم شود.

 

مشکل: درایو موتور نامرتب است

✓ راه حل: هم ترازی موتور

تراز کردن موتور هنگامی که یک موتور الکتریکی به یک وسیله دیگر متصل می شود ، تراز بودن شافت بسیار مهم است. بدون تراز بندی صحیح ، بلبرینگ های موتور شروع به سایش می کنند. عدم انطباق شافت را می توان با استفاده از تجهیزات پیشرفته اندازه گیری لیزر یا به سادگی با استفاده از یک خط راست و رشته تشخیص داد. متناوباً ، خرید دستگاه های دنده ای را در نظر بگیرید که از موتورهای فلنج دار استفاده می کنند و در صورت جدا شدن دستگاه نیازی به تراز نیستند.

نگهداری از آسانسورها و تلاش برای سلامت آن، نه تنها به سرویس کاران بلکه به ساکنان و استفاده کنندگان نیز وابسته است. از بهترین پیشنهاد ها این است که مدیران ساختمان ها، نکات کلیدی در استفاده از آسانسور را بر روی کاغذی نوشته و آن را در داخل آسانسور نصب کنند و از ساکنین ساختمان بخواهند، با خواندن آن نکات، در راستای نگهداری و مراقبت از این وسیله مهم و کار راه انداز ، مشارکت داشته باشند. حتی علاوه بر نکاتی برای استفاده صحیح از بالابر و آسانسور، استفاده کنندگان باید در مورد علائم خرابی این دستگاه نیز، آگاه باشند. به طور مثال، بهتر است در انتهای دستورالعمل استفاده درست از آسانسور، بخشی تحت عنوان علائم خرابی نیز اضافه شود. مانند:

هیچ چیز بدتر از این نیست که در آسانسور خراب گیر کنید. خود را در یک درد عظیم تصور کنید، باید به موقع در سر کار خود حاضر شوید در حالیکه دیرتان شده است، حالا باید منتظر آمدن آسانسور شوید. آسانسور در طبقه شما متوقف می شود، شما با عجله به داخل آن وارد می شوید ، در کنار دیگران تنگاتنگ ایستاده اید ، و حالا هنگامی که آسانسور تصمیم می گیرد در نیمه راه خود خراب شود . دقیقاً یک موقعیت ایده آل نیست ، درست است؟

این بدان معناست که برای مالکان کاملاً ضروری است که به طور منظم از آسانسورهای خود استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که در معرض خرابی ناخوشایند نیستند. سرویس های دوره ای آسانسور و استاندارد سازی آن ها، به مرور باعث جلوگیری از خرابی ها و اتفاقات ناخوشایند می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *